Productcategorieën

Winkelmandje

Meest bekeken producten

Dit gamma sportvoedingsproducten met hoge dosissen is bedoelt voor de sporter die bewust bezig is met zijn prestaties, lichaam en voeding.
Bekijk alle producten

Meest recente artikels

Type what you are searching for:
Producten die profs écht gebruiken: doeltreffend, gedurfd & wetenschappelijk

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Met tips voor sporters om je zo goed mogelijk te adviseren. Je krijgt tips over voeding, training, materiaal en meer.
7422128_m

Het eten van tussendoortjes wordt vaak onterecht aangeduid als de boosdoener voor het ontwikkelen van overgewicht. Lees hier wat kan en wat niet kan:

Het eten van tussendoortjes wordt vaak onterecht aangeduid als de boosdoener voor het ontwikkelen van overgewicht. Eten tussen de maaltijden in is niet verantwoordelijk voor een eventuele gewichtstoename, maar wel de kwaliteit van de gekozen voedingsmiddelen.

 

Het voorzien van 6 eetmomenten per dag is aan te bevelen, namelijk 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Een kleinigheid eten in de voor-, namiddag en later op de avond is zeker niet overbodig. Er zijn hieraan verschillende voordelen verbonden:

1. Het gaat “energiedipjes” tegen
2. Het vermijdt het ontwikkelen van een groot hongergevoel en dus het risico op overconsumptie bij de volgende hoofdmaaltijd. Indien juist ingevuld is het dus een hulpmiddel bij gewichtsreductie
3. Het metabolisme van het lichaam wordt aan de gang gehouden
4.  Het is een ideaal moment om te voldoen aan de dagelijkse fruitconsumptie
5. Het draagt bij tot het voorzien van koolhydraatrijke snacks vóór trainingen en het aanvullen na trainingen
6. Bij een groot energieverbruik is het nuttig tussen de maaltijden te kunnen eten zodat de maaltijdporties

niet onoverkomelijk groot hoeven te zijn. Men kan de dagelijkse inname dus beter spreiden

Welke tussendoortjes kiest men best? Vaak wordt de voorkeur gegeven aan vetrijke tussendoortjes zoals koeken, chocolade, cake,… . Dit zijn niet direct gezonde keuzes. Ze geven behalve vetten weinig andere voedingsstoffen noodzakelijk voor ons lichaam. Een beperkte inname hiervan is dus aan te raden.

Wat zijn dan wel gezonde voedingsmiddelen om tussenin te eten?

Enkele voorbeelden:
– een stuk fruit
– magere melkproducten
– een handvol noten

Ook graanprodukten komen in aanmerking als gezond tussendoortje. Een goede weloverwogen keuze hiervan is dan wel primordiaal. Zo wordt een boterham best mager belegd, ontbijtgranen beperkt tot een kommetje en bij keuze voor een koek dient het vetgehalte beneden de limiet van 10gram/100gram product te blijven. Voor deze laatste categorie schuiven we graag de Neapharma Pro-energy bar naar voor als volwaardig alternatief. Een reep met veel koolhydraten en super laag in vet (1,5g/100gram product) die bovendien knapperig aanvoelt en heerlijk smaakt. Zeker eens uitproberen tijdens inspanning of gewoon als tussendoortje… Smakelijk alvast!