Productcategorieën

Winkelmandje

Meest bekeken producten

Dit gamma sportvoedingsproducten met hoge dosissen is bedoelt voor de sporter die bewust bezig is met zijn prestaties, lichaam en voeding.
Bekijk alle producten

Meest recente artikels

Type what you are searching for:
Producten die profs écht gebruiken: doeltreffend, gedurfd & wetenschappelijk

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Met tips voor sporters om je zo goed mogelijk te adviseren. Je krijgt tips over voeding, training, materiaal en meer.
shutterstock_280486097-300x2002x

Voeding en herstel van spierletsels

Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar wanneer we het hebben over behandeling van spierletsels, dan kan ook voeding daarin een belangrijke rol spelen. Tijdens blessures zomaar alle voedingsprincipes over boord gooien zal zonder meer nadelig zijn voor de hersteltijd en het is dan ook interessant tijdens de revalidatieperiode de nodige aandacht te besteden aan jouw voeding. Hierbij een aantal richtlijnen die daarbij houvast kunnen bieden.

Het spreekt voor zich: door blessures train je minder en verbrand je dus minder calorieën. De grote porties pasta zullen dus helaas moeten verminderd worden met het oog op het behoud van een gezond gewicht. Vaak zien we wel dat dit niet altijd een grote opgave is, gezien het hongergevoel minder gestimuleerd wordt door de mindere activiteiten.

Wat eraan te doen?

Verder dient er ook te worden getracht het verlies aan spierkracht en spieratrofie bij immobilisatie ten gevolge van een onderdrukte spiereiwitsynthese door inactiviteit zo miniem mogelijk te houden. Gemiddeld bedraagt het verlies aan spiermassa 150g/dag en dus 1kg per week. Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten, eiwitten zijn opgebouwd uit een aaneenschakeling van aminozuren. De inname van de juiste aminozuren en het gebruik van sommige supplementen kan hierbij de verminderde spiereiwitsynthese gedeeltelijk beperken. In dit kader schuiven we graag de Neapharma Pro-leucine naar voor. Van leucine is immers bekend dat het als essentieel aminozuur onontbeerlijk is voor herstel en behoud van spiermassa. Daarbovenop kan de dagelijkse inname van afdoende

omega-3-vetzuren samen met leucine de eiwitsynthese nog vergroten.

Last but not least kan ook wondheling positief worden beïnvloed door een adequate intake. Zo is vitamine C betrokken bij de aanmaak van bindweefsel. Bij schaafwonden zal het dus zeker en vast de moeite lonen om voedingsmiddelen rijk aan vitamine C in je dieet op te nemen. Ga dus zeker voor wat citrusfruit, aardappelen, bessen,

pepers en/of peterselie tijdens dergelijke periode.

Het is dus zeker aangewezen om aandacht te blijven besteden aan je voeding tijdens blessures, ook al is dit niet gemakkelijk gezien de moeilijke periode. Succes alvast!