Productcategorieën

Winkelmandje

Meest bekeken producten

Dit gamma sportvoedingsproducten met hoge dosissen is bedoelt voor de sporter die bewust bezig is met zijn prestaties, lichaam en voeding.
Bekijk alle producten

Meest recente artikels

Type what you are searching for:
Producten die profs écht gebruiken: doeltreffend, gedurfd & wetenschappelijk

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Met tips voor sporters om je zo goed mogelijk te adviseren. Je krijgt tips over voeding, training, materiaal en meer.
eiwitten-300x2002x

Zoete aardappel en co geven verrassend veel energie!

Koolhydraten moeten de basis vormen voor elke geoefende sporter. Ze zijn onmisbaar voor het herstel van de spieren, aangezien ze de glycogeenvoorraad weer op peil brengen en het lichaam de nodige energie leveren voor fysieke inspanning.

Een sporter dient dan ook dagelijks naar verhouding 5 g koolhydraten per kg lichaamsgewicht in te nemen. Zo moet een sporter die 70 kg weegt 350 g koolhydraten per dag innemen. Daarnaast dient elke maaltijd koolhydraten te bevatten.

Complexe koolhydraten, oftewel langzame suikers, zijn de hoofdleverancier van energie voor ons lichaam. Ze worden langzaam verteerd door het lichaam, en bieden dus voor langere tijd energie. Dit in tegenstelling tot snelle koolhydraten. Ze komen onder andere voor in:

Banaan:
Bevat deze ideale koolhydraten. Een banaan wordt langzaam verteerd, en is handig om te eten en om mee te nemen.

Zwarte bonen:
Rijk aan koolhydraten (ongeveer 41 g per 200 g), maar ook aan eiwitten. Langzame suikers, ideaal voor een goed herstel.

Volkoren rijst of bruine rijst:
Het feit dat deze rijst langzaam verteert zorgt ervoor dat de sporter zijn eetlust goed kan beheersen. Om zoveel mogelijk te profiteren van deze eigenschappen, kun je de rijst het beste twee uur laten weken in water van 40°C, om hem daarna te koken.

Havervlokken:
Verminderen eveneens het hongergevoel, en zorgen ervoor dat er minder vet wordt opgeslagen.

Zoete aardappel:
Zeer rijk aan koolhydraten, maar ook aan vezels en bètacaroteen.

Volkorenbrood:
Kan ter afwisseling in allerlei varianten worden gegeten. Het is belangrijk om regelmatig volkoren brood te eten, aangezien het een uitstekende energieleverancier is.

Het is daarnaast goed om te weten dat geoefende sporters 2 tot 4 uur voor de training een koolhydraatrijke maaltijd dienen te nemen, en een uur voor de training een klein tussendoortje. Eet daarnaast binnen 2 uur na de training een maaltijd met 50 g koolhydraten om de batterij weer op te laden!

 Nog energie nodig?

Onze Pro-Isotoic drank en Pro-Energy bars zorgen voor een boost van jouw lichaam tijdens de inspanning

rond-isotonic-pull