Productcategorieën

Winkelmandje

Tijdelijke acties

Meest bekeken producten

Dit gamma sportvoedingsproducten met hoge dosissen is bedoelt voor sporters die bewust bezig zijn met zijn prestaties, lichaam en voeding.

Neapharma heeft de ambitie de beste mogelijke sportvoeding voor duursporters te ontwikkelen. Hiervoor produceren we wetenschappelijke sportvoeding met aantoonbare resultaten.
Bekijk alle producten

Meest recente artikels

 

Type what you are searching for:

Wetenschappelijke producten met aantoonbare resultaten.

     Wat is dé perfecte Energy Gel samenstelling voor wielrenners?

Als wielrenner ben je vast al eens gaan vergelijken tussen alle Energy-gels die er zijn. Best uitdagend om niet te verdwalen tussen alle samenstellingen, beloftes en wetenschappelijke inzichten. Bovendien is een gel van een zwemmer niet hetzelfde als iemand die fietst. Onze ervaring leert ons dat een goede Energy Gel voor wielrenners op deze 4 punten goed moet scoren: Totale energie opname, koolhydraten verhouding, verteerbaarheid en extra toevoegingen.

1. Keep it simple: Hoeveel energie kan je opnemen?

Je gebruikt een gel om energie op te nemen, kijk dan niet alleen per 100gr om te vergelijken maar ook in de totaliteit van de gel. Als een bepaalde gel goed scoort op 100gram maar in een dosis is maar 30gr in totaal zal je finaal veel betalen voor weinig energie.

  • Op wat moet je letten: Hoeveel gram koolhydraten zitten er in één dosis.
  • Wat is het doel: per gel moet je tussen de 30 – 35 gr koolhydraten hebben. Heb je een gel met minder koolhydraten, dan ondersteun je jouw lichaam niet optimaal. Indien je meer dan 40gr aan koolhydraten hebt is het overdadig, belast je jouw maag en zullen koolhydraten in je darmen blijven en niet opgenomen worden.
  • Hou ook altijd rekening dat je Isotonic drinkt tijdens het fietsen waarbij je ook energie toevoer krijgt.
  • Daarom heeft een goede Energy Gel altijd meer dan 50 gram koolhydraten op 100 gram.
Energy gel Neapharma Mathieu van der Poel

2. Koolhydraten verhouding

Niet alleen de totale volume energie is belangrijk, maar ook de samenstelling speelt een grote rol. Ook hier is het voor wielrenners eigenlijk best eenvoudig. Je hebt als wielrenner het meest aan een 2:1 verhouding van fructose op glucose en een multi-stage opname.

 2:1 verhouding fructose – glucose:

  • Bij 2:1 verhouding heeft men het over de verhouding fructose over glucose.
  • Jouw lichaam kan maximaal 60gr koolhydraten opnemen per uur. Alles wat meer is zou niet worden opgenomen en blijft in jouw darmen achter.
  • Een ‘shotcut’ oplossing om 30% meer energie op te nemen: glucose en fructose wordt op een andere manier in jouw darmen opgenomen waardoor je deze twee stoffen tegelijk kan opnemen zonder de andere stof te beperken.
  • Als de glucose hoeveelheid de helft is van de fructose krijg je een optimaal effect van energie absorptie en dat is een absolute must voor wielrenners.

Multi-stage opnames: 

  • Multi-stage zegt het al eigenlijk zelf: je gaat in verschillende fases energie gaan opnemen.
  • Eerst zal jouw lichaam voorrang geven aan de glucose en fructose. Nadien valt de energie opname stil. Tenzij je gebruik maakt van een extra dosis Maltodextrine.
  • Maltodextrine zijn lange ketens energie die tot 45 minuten na inname nog energie kunnen geven. Dit zorgt er voor dat je na de snelle 2:1 opname geen energie dip krijgt en langer kan presteren.
  • Voor duursporters als wielrenners is dit een absolute must. Anders zou je na 20 minuten na het innemen van een gel een energie dip krijgen, wat net het tegenovergestelde is van wat je wilt bekomen.

3. Verteerbaarheid

Wat ben je met een energie gel met veel energie en een juiste verhouding als je jou nadien niet lekker voelt of de zachte berm moet gaan opzoeken….  Vandaar 2 tips op wat je kan letten:

  • Neem gels met een neutrale pH: Deze gels staan garant voor de beste vertering omdat ze geen extra zuren en smaakmakers hebben toegevoegd.
  • Train your gut’: Net zoals jouw lichaam niet zonder training 180 km kan rijden kan jouw maag ook niet zomaar alles aan. Maag en darmen durven eens tegensputteren wanneer je meer dan 65gram per uur gaat opnemen. Begin daarom op training om bewust meer dan 65 gram op te nemen zodat je bij grote uitdagingen dit zonder probleem aan kan.

4. Extra toevoegingen

We komen in commerciële sferen. We zijn grote voorstander dat een energie gel veel, snel en lichtverteerbaar energie moet geven. Niets meer. Niets minder. Extra toevoegingen zijn vaak om een commercieel verhaal te brengen maar zullen weinig extra nut hebben. Toch zijn er enkele toevoegingen die waardevol kunnen zijn:

  • Zout of natrium: bij het zweten verlies je zout en dit moet aangevuld worden om te kunnen blijven presteren en uitdroging te voorkomen. Naast een isotonic is het handig wanneer een gel minstens 0,5gr zout op 100gr heeft.
  • Vitamine c of mangaan: Vroeger werd vit C gebruikt om de koolhydraten sneller te vervoeren in jouw lichaam om deze sneller op te nemen. Modernere samenstellingen zullen mangaan gebruiken omdat dit een beter effect heeft. Dankzij een van deze twee ‘taxi’s’ (ze vervoeren de koolhydraten in jouw lichaam sneller dan wanneer een koolhydraat zichzelf moet vervoeren) zal je dus sneller energie kunnen opnemen.
  • Cafeïne: gels met Cafeïne zorgen voor een boost: je voelt een extra energie shot, alertheid en frisheid. Als wielrenner gebruik je een Cafeïne gel om de laatste 15 km te overbruggen. Om maagklachten te voorkomen kijk je best naar gels met een neutrale pH.

Cafeïne gels: de meest voorkomende fout in sportvoeding

  • Een grote en vaak gemaakte fout is om cafeïne gels als standaard gel te gebruiken. Maar dat is eigenlijk helemaal niet slim. Cafeïne gels zullen op het moment van inname een goed gevoel geven maar zorgen nadien voor een dip die je niet kan opvangen, tenzij met een 2e cafeïne gel. Het is dus écht bedoeld om een laatste keer ‘alles open te zetten’.
  • Eens je een cafeïne gel gebruikt heeft het geen zin om een normale gel nadien nog in te nemen diezelfde inspanning.
  • Je kan maximaal twee keer jezelf een boost geven per inspanning met een cafeïne gel. Waarbij de eerste boost de altijd het beste effect zal geven.
  • Probeer cafeïne gels met een neutrale pH om maagklachten te voorkomen.

Probeer het zelf

  • Bij Neapharma ontwikkelen we twee Energy gels op maat van wielrenners.
  • Hoog gedoseerde koolhydraten, met de juiste 2:1 verhouding en een multi-stage opname. Met neutrale pH!
  • Een cassis-aardbij gel en een Cafeïne cola gel zijn gebaseerd op onze ervaring met professionele wielerploegen & onze wetenschappelijke achtergrond.

>> Bekijk beide Energy Gels in de webshop

Onmiddellijk in je winkelmandje droppen kan hier