Productcategorieën

Winkelmandje

Meest bekeken producten

Dit gamma sportvoedingsproducten met hoge dosissen is bedoelt voor sporters die bewust bezig zijn met zijn prestaties, lichaam en voeding.

Neapharma heeft de ambitie de beste mogelijke sportvoeding voor duursporters te ontwikkelen. Hiervoor produceren we wetenschappelijke sportvoeding met aantoonbare resultaten.
Bekijk alle producten

Meest recente artikels

 

Type what you are searching for:

Wetenschappelijke producten met aantoonbare resultaten.

Trainen aan de juiste intensiteit: Zo maximaliseer je jouw sportprestaties

Om sportprestaties te maximaliseren is het van belang zo efficiënt mogelijk te trainen. Lactaat testen kunnen een zeer nuttige ondersteuning zijn in de trainingsbegeleiding van duursporters. Ze moeten dan wel in de juiste omstandigheden worden afgenomen en op de juiste manier worden geïnterpreteerd.

Door het afnemen van een inspanningstest met melkzuurbepaling krijgen we enerzijds een goed zicht op de huidige conditie van de atleet en kunnen we anderzijds gericht en gepersonaliseerd advies geven over de gewenste trainingsintensiteiten voor de verschillende types van training.

hartslagzones_uk
Trainingzones

Uit die test komen verschillende trainingszones naar voor. Vaak gebruiken we volgende zones: Recuperatie, Long Slow Distance (LSD), Hoog LSD, Extensief duur, Intensief duur, Extensief interval, Intensief interval. Bij een looptest worden voor iedere zone hartslagwaarden en snelheden geadviseerd. Bij een fietstest zijn dat hartslagwaarden en vermogen als parameters.

Belangrijk om weten hierbij is dat elke zone een specifiek, uniek trainingseffect teweeg brengt. Op die manier is het duidelijk dat door het uitvoeren van trainingen in groep al te vaak wordt voorbij gegaan aan individueel bepaalde trainingszones en je dus veel minder trainingsefficiëntie zal boeken dan wanneer je alleen de baan opgaat.

De kunst is bovendien om elk van die verschillende trainingsprikkels in een goed uitgebouwd schema te implementeren en met de juiste regelmaat en inachtname van de nodige hersteltijd aan bod te laten komen.

Ook dien je je er bewust van te zijn dat het in de praktijk niet altijd evident is om de hartslagwaarden, snelheden, vermogens uit de lactaattest gebruiken. Enkele voorbeelden:

  • Warme omgevingstemperaturen doen de hartslag stijgen, koude omgevingstemperaturen doen de hartslag dalen.
  • Als je hartslag aan eenzelfde loopsnelheid of fietsvermogen lager ligt dan in de test, kan dit een verbetering van de conditie aanduiden maar ook vermoeidheid. Bijvoorbeeld op het einde van een stageweek zal dit eerder vermoeidheid zijn.
  • Door werkstress kan de hartslag een stuk hoger liggen aan bepaalde snelheid/vermogen dan volgens de test is bepaald.
  • Een intervaltraining bij het lopen of fietsen puur op hartslag afwerken zal ervoor zorgen dat je eerste blokken te snel zijn doordat de hartslag tijd nodig heeft om te reageren op de intensiteit van de inspanning.

Er dient dus met verschillende factoren rekening te worden gehouden bij het bepalen van de juiste intensiteit. Enige ervaring kan daarbij helpen om jou ook door ‘gevoel’ te laten leiden. Bij Neaforma trachten we door een goede communicatie met de atleet ervoor te zorgen dat de 3 verschillende intensiteitsparameters (hartslag, snelheid/vermogen en gevoel) optimaal worden ingezet. Steeds welkom dus om jouw trainingsschema te finetunen!